Modelos econométricos aplicados à previsão de demanda por transporte interestadual de passageiros de ônibus no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v15i1.44Abstract
O transporte rodoviário de passageiros, no Brasil, é um serviço público essencial. O grau de importância desse serviço pode ser avaliado quando se observa que o transporte rodoviário por ônibus é a principal modalidade na movimentação coletiva de usuários no território nacional. A dinâmica desse setor tem demandado a implantação de uma sistemática ágil de planejamento dos serviços a serem oferecidos aos usuários. Nesse contexto, a geração de cenários com estimativas do volume de movimentações é um dos aspectos mais relevantes a serem considerados no planejamento de novos serviços. Neste artigo são apresentados modelos econométricos de previsão de demanda, que incorporam diversas variáveis sócio-econômicas e as variáveis do modelo gravitacional clássico. No procedimento de calibração fez-se uso da regressão linear múltipla e da regressão de erros absolutos utilizando os softwares Minitab e EGPA-FR (versão Evolucionária do Gradiente com Perturbações Aleatórias – com Fórmula de Representação) no processo de ajuste. O conjunto de dados utilizado na calibração, correspondente ao ano de 2003, foi obtido por meio de um processo de análise e sistematização de um banco de dados, constante dos Anuários (1999 – 2003) disponibilizados pela Agência Nacional de Transportes Terrestres – ANTT. Os resultados finais obtidos neste experimento poderão ser usados pela ANTT para a geração de cenários com estimativas do volume de movimentações, o que vem a ser uma contribuição importante no processo de conhecimento da demanda por transporte interestadual por ônibus.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant Transportes the right of first publication of the manuscript, without any financial charge, and waive any other remuneration for its publication by ANPET.
- Upon publication by Transportes, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0 license. This license permits the work to be shared with proper attribution to the authors and its original publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional separate contracts for the non-exclusive distribution of the version of the manuscript published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of the initial publication in this journal, provided that such a contract does not imply an endorsement of the content of the manuscript or the new medium by ANPET.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) after the editorial process is complete. As Transportes provides open access to all published issues, authors are encouraged to use links to the DOI of their article in these cases.
- Authors guarantee that they have obtained the necessary authorization from their employers for the transfer of rights under this agreement, if these employers hold any copyright over the manuscript. Additionally, authors assume all responsibility for any copyright infringements by these employers, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.
- Authors assume full responsibility for the content of the manuscript, including the necessary and appropriate authorizations for the disclosure of collected data and obtained results, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.